#003 Testy osobowości: gdzie jest granica między zodiakarstwem a psychometrią?
Przenieśmy się w magiczny świat psychologicznych testów osobowości. Rozsiądź się wygodnie, zaparz ziółka, odpal palo santo i otocz kryształami, bo to nie będzie zwykła podróż – to nieco surrealistyczna przechadzka przez labirynt mistycznych metod oceny charakteru, gdzie psychologia spotyka się z absurdem, a liderzy zespołów niczym w kryształowej kuli usiłują przewidzieć przyszłość.
Otwieramy drzwi do szafy pełnej psychotestów, a w niej: MBTI, DISC, CliftonStrenghts, Insights Discovery, a także Kolor Aury, Enagram, czy nawet ten nieszczęsny test, jakim rodzajem makaronu jesteś.
Tak, to prawda, bo wszyscy chyba czekali na odpowiedź na pytanie życia – czy jesteś penne czy może jednak spaghetti? Mówimy śmiało, co to wnosi do biznesu i jak wpływa na efektywność organizacji. Serio.
Zaczynamy od zwykłego zaklęcia, które rzucają HR-owcy: „Testy są naprawdę przydatne w rekrutacji”. Ale czy naprawdę? Zastanowimy się, czy te psychotesty to rzeczywiste narzędzia do przewidywania, kto będzie pracownikiem roku, a kto skończy jako heros biurowego kserokopiarkowego chaosu.
Rozmawiamy o tym, jak oszukać takie testy, podajemy przykłady złych testów i ich bezsensownych zastosowań. I przede wszystkim zastanawiamy się, czy to naprawdę istotne narzędzie do poznania siebie i zespołu, czy raczej kolejny kaprys internetu wymyślony po to, żeby przysłowiowe “baby z haeru” miały co robić?
Szkolenia dotyczące typów osobowości i stylów komunikacji nie tylko wpływają na nasze samopoczucie, ale także mają kluczowy wpływ na rozwój biznesu. Wydawanie pieniędzy na testy i warsztaty może być jednak pułapką, zwłaszcza gdy skala organizacji wymaga inwestycji. Warto zatem dokładnie przeanalizować, na co zwrócić uwagę, wybierając odpowiednie testy, które często nie należą do najtańszych.
Przeszukamy razem mroczne zakamarki psychologicznych testów na konkretnym przykładzie “testu kultury organizacyjnej” w dużej i rzekomo sensownej firmie. Przygotuj popcorn.
Zastanowimy się również, jak jako lider rekrutować pod kątem kultury organizacyjnej, wartości i umiejętności miękkich, kiedy intuicja ma równie duże znaczenie co testy. Przydadzą się konkretne porady z życia, bez niepotrzebnych testów od czapy, które rzadko pokazują pełny obraz kandydata.
Podczas tego odcinka odkryjemy także, gdzie i dlaczego stosuje się kosmogramy podczas rekrutacji. Dodatkowo, postaramy się wyznaczyć warunki brzegowe, które pozwolą sensownie wykorzystać testy osobowości do rozwoju naszej organizacji. Przygotuj się na dawkę praktycznych wskazówek, które pozwolą uniknąć pułapek psychotestów i skupić się na rzeczywistych potrzebach biznesowych.